vrijdag 10 augustus 2012

Martin Domburg zet zich in voor de Minibike wegracesport



Oud Dutch Supersport coureur Martin Domburg maakt zich als KNMV Motorsporttrainer hard voor de Minibike wegracesport. Een kweekvijver voor jong talent waar alle huidige toprijders hun oorsprong hebben gevonden. Dat de kleine mini motoren de bakermat zijn van de toekomstige GP rijders is al bewezen. Hiervoor maakt Martin zich met twee andere trainers hard bij de NK Minibikes onder begeleiding van RAP Holland.






Martin werd in 2010 na een zware crash gedwongen zijn ONK Dutch Supersport carrière te pauzeren waarna hij zich toelegde als teammanager van Domburg Racing. Het team wat in 2009 met Roy ten Napel het ONK kampioenschap wist te winnen kwam in 2011 uit in het EK Superstock kampioenschap. Meerdere malen heeft Martin getracht zijn carrière weer op te pakken maar helaas gooide de financiën telkens roet in het eten. Een bittere pil voor de inmiddels 29-jarige coureur:



“Ik heb veel mooie momenten meegemaakt waarbij ik mijn ouders zeker niet mag vergeten. Maar na mijn crash in 2010 lag het financieel even stil en ondanks dat ik de motor heb staan krijg ik mede door de recessie de motor niet aan het rijden. Het is zuur en zeker omdat ik weet dat ik nog veel meer had kunnen presteren.”



Ondanks dat is hij zeker niet weg geweest uit de motorsport:

“Buiten mijn rol als teammanager en deelname aan de werkgroep circuitveiligheid van de KNMV ben ik ook actief bij de KNMV als Motorsporttrainer. Hierbij ben ik in contact geraakt met de minibike onder auspiciën van de RAP Holland. Stiekem ben ik wel een beetje verliefd geworden op deze kleine motoren waarbij je niet alleen volwassenen ziet rijden op ruim 20 pk sterke fietsen maar vooral ook de kleintjes in de junioren klasse.”



Samen met motorsporttrainers Marco van Houtem en Ruud Groeneveld maakt hij zich dan ook hard voor de wegracesport door de basis aan te pakken.



“Ik geloof erin dat je geen goed product kan geven als de basis niet goed is. Voor de wegrace ligt de basis bij de minibikes. Kinderen van 6/7 jaar die op standaard minibikes kuip aan kuip het duel aangaan leren erg veel. Dit nemen ze mee als ze later in de NSF of Moriwaki gaan rijden. Vele toppers hebben deze methode al bewezen. Toch is deze sport een ondergeschoven kindje geweest in Nederland terwijl in Italië en Spanje deze sport erg belangrijk is.”



Afgelopen weken in Spanje het EK gereden en daar presteerde de Nederlandse delegatie erg goed met een 8e plek voor Luc van Rixtel in de Open 50 klasse. Dat zijn minibikes met ruim 26 pk en het gewicht van een vlieg. Topsnelheid ligt ruim boven de 100 km/h.



Maar de minibike is niet alleen voor kinderen, ook volwassenen vinden er hun kick. Er is een klasse voor de volwassenen die willen rijden waarbij de strijd ongekend hoog is. Niet gek als je bekijkt dat het een erg snelle sport is die ontzettend betaalbaar is.



“De betaalbaarheid is echt ongekend voor wegrace begrippen. Voor de kosten van een enkele ONK race rijd je in de minibikes meer dan een heel seizoen. En echt niet dat het saai is, ik heb het een paar keer mogen proberen en de snelheid gecombineerd met de kartcircuits geeft echt wel een grote kick. Daarbij kan je het hele jaar door elke week wel ergens rijden dus er is erg veel rijtijd.”



Deze aanraking met deze sport heeft er voor gezorgd dat Martin zelf ook in actie gaat komen.

“Jazeker, ik heb zo’n vliegje aangeschaft. Er is niks leuker dan met de junioren meerijden als je ze training geeft en daarbij zal ik zelf ook deel gaan nemen met wedstrijden. Gewoon voor de fun en om het spelletje beter te begrijpen.”



Wil je de minibikes in actie zien? Er zijn vaak trainingen door het hele land en dit kalenderjaar staan er nog twee dubbele wedstrijden op het programma. Op 1 september in Stadskanaal en op 29 september in Assen. Meer informatie vindt u op www.rapholland.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten