Oud Dutch Supersport
coureur Martin Domburg maakt zich als KNMV Motorsporttrainer hard voor de
Minibike wegracesport. Een kweekvijver voor jong talent waar alle huidige
toprijders hun oorsprong hebben gevonden. Dat de kleine mini motoren de
bakermat zijn van de toekomstige GP rijders is al bewezen. Hiervoor maakt
Martin zich met twee andere trainers hard bij de NK Minibikes onder begeleiding
van RAP Holland.
Martin werd in 2010 na een zware crash gedwongen zijn ONK
Dutch Supersport carrière te pauzeren waarna hij zich toelegde als teammanager
van Domburg Racing. Het team wat in 2009 met Roy ten Napel het ONK
kampioenschap wist te winnen kwam in 2011 uit in het EK Superstock kampioenschap.
Meerdere malen heeft Martin getracht zijn carrière weer op te pakken maar
helaas gooide de financiën telkens roet in het eten. Een bittere pil voor de
inmiddels 29-jarige coureur:
“Ik heb veel mooie
momenten meegemaakt waarbij ik mijn ouders zeker niet mag vergeten. Maar na
mijn crash in 2010 lag het financieel even stil en ondanks dat ik de motor heb
staan krijg ik mede door de recessie de motor niet aan het rijden. Het is zuur
en zeker omdat ik weet dat ik nog veel meer had kunnen presteren.”
Ondanks dat is hij zeker niet weg geweest uit de motorsport:
“Buiten mijn rol als
teammanager en deelname aan de werkgroep circuitveiligheid van de KNMV ben ik
ook actief bij de KNMV als Motorsporttrainer. Hierbij ben ik in contact geraakt
met de minibike onder auspiciën van de RAP Holland. Stiekem ben ik wel een
beetje verliefd geworden op deze kleine motoren waarbij je niet alleen
volwassenen ziet rijden op ruim 20 pk sterke fietsen maar vooral ook de kleintjes
in de junioren klasse.”
Samen met motorsporttrainers Marco van Houtem en Ruud
Groeneveld maakt hij zich dan ook hard voor de wegracesport door de basis aan
te pakken.
“Ik geloof erin dat je
geen goed product kan geven als de basis niet goed is. Voor de wegrace ligt de
basis bij de minibikes. Kinderen van 6/7 jaar die op standaard minibikes kuip
aan kuip het duel aangaan leren erg veel. Dit nemen ze mee als ze later in de
NSF of Moriwaki gaan rijden. Vele toppers hebben deze methode al bewezen. Toch
is deze sport een ondergeschoven kindje geweest in Nederland terwijl in Italië
en Spanje deze sport erg belangrijk is.”
Afgelopen weken in Spanje het EK gereden en daar presteerde
de Nederlandse delegatie erg goed met een 8e plek voor Luc van
Rixtel in de Open 50 klasse. Dat zijn minibikes met ruim 26 pk en het gewicht
van een vlieg. Topsnelheid ligt ruim boven de 100 km/h.
Maar de minibike is niet alleen voor kinderen, ook
volwassenen vinden er hun kick. Er is een klasse voor de volwassenen die willen
rijden waarbij de strijd ongekend hoog is. Niet gek als je bekijkt dat het een
erg snelle sport is die ontzettend betaalbaar is.
“De betaalbaarheid is
echt ongekend voor wegrace begrippen. Voor de kosten van een enkele ONK race
rijd je in de minibikes meer dan een heel seizoen. En echt niet dat het saai
is, ik heb het een paar keer mogen proberen en de snelheid gecombineerd met de
kartcircuits geeft echt wel een grote kick. Daarbij kan je het hele jaar door
elke week wel ergens rijden dus er is erg veel rijtijd.”
Deze aanraking met deze sport heeft er voor gezorgd dat
Martin zelf ook in actie gaat komen.
“Jazeker, ik heb zo’n
vliegje aangeschaft. Er is niks leuker dan met de junioren meerijden als je ze
training geeft en daarbij zal ik zelf ook deel gaan nemen met wedstrijden.
Gewoon voor de fun en om het spelletje beter te begrijpen.”
Wil je de minibikes in actie zien? Er zijn vaak trainingen
door het hele land en dit kalenderjaar staan er nog twee dubbele wedstrijden op
het programma. Op 1 september in Stadskanaal en op 29 september in Assen. Meer
informatie vindt u op www.rapholland.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten